Förskolan

Om Nybro Montessoriförskola
Nybro Montessoriförskola ligger i ett naturskönt område där vi vistas mycket utomhus, både på vår egen gård och i den närliggande skogen. Förskolan består av tre avdelningar: Smörblomman, Blåklinten och Eken, där barnen är åldersindelade.
Vår engagerade och utbildade personal, bestående av både förskollärare och barnskötare med Montessoriutbildning, arbetar på alla avdelningar. Vi värdesätter ett nära samarbete mellan avdelningarna för att skapa en sammanhållen förskolemiljö där både barn och vårdnadshavare känner sig trygga.
Vi erbjuder en stimulerande och förberedd miljö som främjar barnens trygghet, glädje, nyfikenhet och livslånga lust att lära. Vi följer läroplanen för förskolan och arbetar aktivt med en likabehandlingsplan för att säkerställa att alla barn bemöts med respekt och får lika möjligheter att utvecklas, oavsett bakgrund eller förutsättningar.
Vill du veta mer om hur vi arbetar?
Montessorimaterialet
Med hjälp av Montessorimaterialet arbetar vi för att stärka barnens självständighet och tillit till sin egen förmåga. Genom att erbjuda material som är både tilltalande och stimulerande, skapar vi en miljö där barnen kan leka och lära samtidigt.
Materialet finns tillgängligt på alla våra avdelningar och är utformat i barnens storlek med riktiga material. Det är lättillgängligt så att barnen själva kan hämta och använda det. Alla material är självrättande, vilket innebär att barnen själva kan upptäcka och korrigera sina misstag utan vuxnas hjälp. Materialet är åldersanpassat, vilket gör det möjligt för barn att arbeta med utmaningar på olika nivåer beroende på deras utvecklingsstadium.
Montessorimaterialet betonar praktisk användning och utveckling av livskompetenser, såsom att knäppa knappar, hälla vätskor eller sortera objekt efter storlek och färg. Det täcker en mängd olika områden som matematik, språk, naturvetenskap och geografi. Exempelvis kan det vara geometriska former för matematik eller sandpapperbokstäver för språk.
Kärnan inom montessoripedagogiken är att ta vara på barnets nyfikenhet och deras eget driv att lära sig nya saker. Självständighet är en central aspekt i Maria Montessoris pedagogiska filosofi. Enligt Montessori är självständighet inte bara förmågan att göra saker på egen hand, utan också en inre drivkraft som hjälper barnet att utveckla självkänsla och ansvar.
Vi ger barnen tid och möjlighet att försöka själva utan onödig inblandning från vuxna. Detta gör barnen självständiga och uppfyller deras inre behov av att bli oberoende. Barnet får då möjlighet att lära känna sina förmågor och märker att de kan själva, vilket leder till ökat självförtroende.
Fokusområde: Språk
Vi lägger extra fokus på barnens språkutveckling, en viktig del av deras lärande. Vi strävar efter att skapa en miljö där barnen känner sig trygga att uttrycka sig. Exempel på språkfrämjande aktiviteter inkluderar:
- Sagostund: Vi läser och diskuterar olika berättelser.
- Sång och musik: För att utveckla barnens ordförråd och rytmkänsla.
- Språklekar: Ramsor och rim för att göra språkinlärningen rolig och inspirerande.
- Drama och rollspel: Barnen kan dramatisera sagor och berättelser, vilket hjälper dem att förstå berättelsens struktur och karaktärernas känslor. Rollspel kan användas för att öva på att lösa konflikter genom att spela ut olika scenarier där barnen får prova olika lösningar.
- Montessorimaterial.
Varmt välkomna på ett besök till Nybro Montessoriförskola
- beta@nybromontessori.se
- 076 024 14 61